Valmennus/ohjauslinjaus

PDF-tiedostoVALMENNUSLINJAUS.pdf (537 kB)
HaTaLin valmennuslinjaus (vahvistettu hallituksen kokouksessa 19.6.2021)

Taitoluistelun harjoitukset

- Taitoluistelun harjoitukset koostuu alkuverryttelystä tai oheisharjoittelusta, jääharjoituksesta sekä oheisharjoittelusta/koreografiaopetusta/loppuverryttelystä ja venytellystä .

- On tärkeää, että harjoitukselle varattu harjoitusaika voidaan hyödyntää tehokkaasti eikä jää ja salin aikaa tarvitse käyttää niihin harjoituksen osioihin, jotka voidaan suorittaa jään ja varsinaisen harjoituksen ulkopuolella.

- Kotitehtävät voidaan ottaa omatoimista harjoittelua aktivoivaksi osa-alueeksi. Kotitehtävät voivat olla harjoitusjakson teemaan liittyviä taitoluistelutaitoa tukevia tehtäviä. Valmentaja tarkistaa kotitehtävät aika ajoin.

- Oheisharjoittelulla tarkoitetaan varsinaiseen harjoitukseen valmistavia tai harjoituksesta palauttavia koordinaatio- ja motorisia harjoitteita, hyppelyjä, juoksuja, askelluksia. Oheisharjoitteluun voidaan ottaa mukaan säännöllinen fyysinen harjoittelu liikkuvuuden, kehonhallinnan, nopeuden, ketteryyden ja kimmoisuuden kehittämiseksi.-

- Päävalmentaja tekee vuoden harjoituskalenteri/suunnitelma ja viikoittain harjoitussuunnitelma jokaisille kilparyhmille. Luistelukoulu ja harrastajat, aikuiset ryhmät toimivat luistelukoulunvalmennusvastaavan tekemä vuosisuunnitelman mukaan, pohjalla on STLL:n tähtidiplomien suoritukset. Päävalmentajaa alkukaudella ja tarvittaessa seuran johdon kanssa järjestää palaveria ja sisäinen koulutuksia seuran valmentajille ja ohjaajille.

- Alku-/loppu/kilpailu veryttelyn ohje tehdään jokaiselle kilparyhmälle iän ja tason perustella, annetaan luistelijoille kauden alussa. Kilpailemista koskeva ohjeita on seuran nettisivulla https://hatal.sporttisaitti.com/kilpailut-ja-tapahtumat/kilpailut/kilpailuohjeet/ Harrastajalle ja aikuisille annetaan tarvittaessa ohjeita omatoimisen harjoituksiin.

Luisteluryhmät

- Seuran tavoitteena on tarjota taitoluisteluvalmennusta jokaisen harrastajan omaa luistelijapolkua tukevalla tasolla. Valmennustiimi pyrkii hallituksen kanssa rakentamaan harjoitteluryhmät, joissa on huomioitu luistelijan ikä, taitotaso sekä motivaatio.

- Ryhmien vaatimukset ja tavoitteet ovat määritelty seuraavalle kaudelle keväällä/kesällä seuran hallituksen päätöksellä päävalmentajan ehdotuksella. Ryhmien tavoitteet ja vaatimukset julkistetaan seuran nettisivuilla.

- Ryhmien harjoittelun määrä lisääntyy luistelijoiden iän ja tason/polun karttuessa. Harjoituksien määrä määrätään STLL:n polun ja kaupungista saanut jäävuoron perustella.

- Kilpailijoiden ryhmäkoot ja kokoonpanon määrittää seuran hallitus päävalmentajan ehdotuksella seuran ryhmävaatimuksien mukaan.

- Ryhmien jaossa ja siirtymisestä ryhmästä ryhmään otetaan huomioon luistelijoiden taito ja motivaatio, Suomen Taitoluisteluliiton ”urapolku”, talous, jäämäärä ja lisäksi turvallisuus ja muut harjoittelemiseen liittyvät tekijät huomioiden, asiasta myös keskustellaan luistelijan ja hänen huoltajaltansa kanssa.

- Päävalmentaja (hallituksen hyväksymänä) päättää luistelijan siirrosta toiseen kilparyhmään. Luistelukoulujen ja harrasteryhmien sisäinen siirtäminen tapahtuu vanhempien ja luistelijan tavoitteen mukaan, niiden ryhmien valmentajan/ohjaajan ja luistelukouluvastaavan ilmoituksella.

Kilpaileiminen

Kilpailullisessa tavoitteena on lisätä seuran edustusluistelijoiden määrää kaikilla tasoilla, sekä monipuolistaa luistelijoiden harjoittelua vierailevien valmentajien avulla. Tavoitteena on alkaa tekemään yhteistyötä paikallisten taitoluisteluharjoittelua tukevien urheiluseurojen kanssa (mm. koreografia, tanssi, fysioterapeutinpalvelu). Harrastesarjoissa kilpaileville luistelijoille pyritään tarjoamaan samat harjoittelumahdollisuudet, kuin STLL:n alaisissa sarjoissa kilpaileville seuran luistelijoille.

Päävalmentaja seuran hallituksen kanssa järjestää kilparyhmien luistelijoille kahdenkeskeisen (päävalmentaja ja luistelija/huoltaja) tavoitepalaverin (kehityskeskustelu) kaksi kertaa kaudessa. Palaverin tarkoituksena on kartoittaa luistelijan sen hetkinen kuntotaso, motivaatio sekä tavoitteet.

Kilpailuissa käytettävät ohjelmat suunnittelee ja koordinoi päävalmentaja. Päävalmentajalla on oikeus puuttua itsetehtyihin ohjelmiin joko hylkäämällä ne tai muuttamalla niitä tarkoituksenmukaiseksi.

Luistelukoulu

Luistelukoululaisten taitojen mittaamiseksi käytetään Suomen Taitoluisteluliiton Tähtidiplomi-järjestelmää, jonka tarkoituksena on auttaa valmentajia/ohjaajia luistelijoiden taitotason kartoittamisessa, tuntien suunnittelussa sekä kehityksen seurannassa