Valmentajille ja ohjaajille

• .Valmentajien/ohjaajien tulee olla ystävällisiä ja ymmärtäväisiä sekä luistelijoita että vanhempia kohtaan.

• Valmentajat/ohjaajat eivät saa korottaa ääntään tai olla epäkohteliaita vanhempia kohtaan, vaan selvitämme mahdolliset ristiriitatilanteet asiallisesti. Jos valmentaja/ohjaaja ei tiedä, miten asia hoidetaan, hänen tulee delegoida asian oikealle henkilölle, joka hoitaa asian loppuun.

• Valmentaja/ohjaaja toimii luistelijoille esimerkkinä, käyttäydy asiallisesti kuin aikuinen.

• Valmentaja/Ohjaaja valmentaa, tukee ja kannustaa luistelijoita tasapuolisesti omalla urheilupolullaan parhaan mukaan. Valmentaja/ohjaaja ei anna kunnianhimon mennä urheilijan kunnianhimon edelle. Jokainen urheilija kehittyy omaan tahtiin.

• Valmentaja/ohjaaja tervehtii ja kohtelee kaikkia ystävällisesti ja reilusti. Näin ylläpidät ja edistät hyvää yhteishenkeä omalta osalta.

• Valmentaja/vastuuohjaaja huolehtii, että luistelijat ja vanhemmat tuntevat ja ymmärtävät yhteiset toimintatavat

• Jos valmentaja/ohjaaja havaitsee epäasiallisen käytöksen seuratoiminnassa tai jäähallilla, puuttuu hän siihen välittömästi huomauttamalla ja pyytämällä asianosaista lopettamaan sopimattoman käytöksen.

• Valmentaja/ohjaaja huolehtii omasta hyvinvoinnista ja pyrkii ylläpitämään ammatillista osaamista (seura kannustaa kouluttautumista ohjaajan/valmentajan uralla eteenpäin).

• Valmentajalle/ohjaajalle tulee ymmärtää asemasta. Valmentaja/ohjaaja toimii luistelijoiden esikuvana. Jokainen valmentaja/ohjaaja varmistaa luottamuksen harjoitusten turvallisuuteen noudattamalla näitä toimintatapoja sekä Suomen Taitoluisteluliiton eettisiä sääntöjä.

• Valmentaja/ohjaaja saattaa saada tietoonsa yksittäisiä henkilöitä koskevia luottamuksellisia tietoja, seuran ja tämä jäsenien sekä yhteistyökumppaneiden liike- ja ammattisalaisuuksia tai muita luottamuksellisia tietoja. Valmentajalla/ohjaajalla ei ole oikeutta paljastaa luottamuksellista tietoa tai käyttää sitä hyväksi muutoin kuin sopimuksen mukaisten tehtäviensä hoitamiseksi. Ohjaaja sitoutuu palauttamaan seuran pyynnöstä ja joka tapauksessa työsuhteen päättyessä kaiken hallussaan olevan luottamuksellista tietoa sisältävän aineiston ja siitä tehdyt kopiot. Valmentaja/Ohjaaja sitoutuu olemaan paljastamatta ja käyttämättä mitään luottamuksellista tietoa myöskään työsuhteen päättymisen jälkeen.