Varusteet ja ohjeita vanhemmille

Ohjeita vanhemmille

Luisteluharjoituksiin tullaan hyvissä ajoin, 10-15 minuuttia ennen jäälle menoa.

Hallin ilmoitustaululta jokainen tarkistaa taitoluistelijoille varatun kopin numeron, jossa varusteet vaihdetaan.

Vanhemmat eivät voi osallistua jääharjoittelu- tai oheistunneille lapsen mukana. Poikkeuksena Perheluistelukoulu ja  tarvittaessa luistelijan ensimmäinen kokeilukerta, josta tulee keskustella etukäteen puheenjohtajan tai ohjaajien kanssa.

Seuraavat asiat tulee tarkistaa lapselta ennen jäälle menoa:

• WC-asiat on hoidettu.
  • Luistimien nauhat on sidottu niin, etteivät ne roiku pitkinä. Umpirusetti takaa sen, etteivät nauhat aukea kesken luistelun.
  • Nimilappu on kiinnitetty kunnolla ja se on joka kerta mukana.
  • Lapsella on käsissään sormikkaat ja kypärä päässä.
  • Luistimissa on teräsuojat matkalla kopista kaukalon laidalle.
  • Lapsella on luisteluun soveltuva lämmin vaatetus, joista ei aiheudu vaaratilanteita.

Pienten lasten vanhempien toivotaan pysyvän tavoitettavissa luistelutunnin ajan esim. katsomossa tai kahviossa, lapsen wc-hädän, loukkaantumisen tai muun tarpeen yllättäessä. Valmentaja ei voi poistua jäältä kesken tunnin.

Aitiosta harjoituksen seuraaminen ei ole mahdollista. Kengistä kulkeutuva hiekka aitiossa vahingoittaa kaikkien hallilla harjoittelevien luistelijoiden luistinten teriä ja tarkoittaa pahimmassa tapauksessa ylimääräistä teroituskertaa.

Luistelutunnin jälkeen luistimien terät tulee kuivata huolellisesti.

Muovisia teräsuojia ei pidetä luistimissa muutoin kuin kävelyn ajan.

VAATETUS

Luisteluasun tulee olla joustava ja mukava päällä, jotta liikkuminen olisi helppoa ja hauskaa. Vaatetuksen paksuus määräytyy lämpötilan mukaan. Oikea luistelupuku ja trikoot ovat suotavia isommilla luistelijoilla. Luistelupuku mahdollistaa äärimmäisen liikkuvuuden sekä tehtyjen liikkeiden näkyvyyden valmentajalle.

Käsiin voi laittaa sormikkaat tai ohuet kintaat, mutta ei paksuja tumppuja. Kypärän (pyöräilykypärä tai jääkiekkokypärä) alle voi pukea ohuen pipon pään suojaksi. Huolehdithan ettei vaatteiden mukana kulkeudu hiekkaa jäälle.

LUISTIMET

Luistelijan tärkeimmät varusteet ovat hyvät luistimet.

Kasvavan jalan hyvinvointi on tärkeä asia! Luistimissa ei kannata säästää, hinta on aina laadun tae. Alan erikoisliikkeistä saa ammattitaitoista apua luistimien ostoon.

Hyvä kenkä on tukevaa materiaalia ja sopivan kokoinen. Luistimiin ei kannata jättää kasvuvaraa, jotta kenkä tukisi hyvää luisteluasentoa.

Luistimien hoito kannattaa tehdä huolella, jotta luistimet säilyvät hyväkuntoisina. Terät ovat hyvin herkät ja vioittuvat helposti, joten teräsuojien käyttö on suositeltavaa aina jään ulkopuolella. Suojat on kuitenkin poistettava ja terät kuivattava ennen kuin luistimet pakataan kassiin, jotta vältytään terän ruostumiselta.

Tarvittaessa luistimet voi pakata vielä erillisiin kangaspusseihin kuljetuksen ajaksi. Kotona luistimet on hyvä ottaa pois kassista, jotta ne kuivuvat myös sisältä.

Luistinterä on valmistettu karkaistusta teräksestä, siinä on kärkipiikit ja ns. urateroitus. Kärkipiikkejä tarvitaan tietyissä hypyissä ja uraterä helpottaa kääntymistä luistelijan muutettua painoa terällä.

Hyvä luistinterä on aina riittävän terävä hallijäälle. Tylsillä terillä ote lipsuu ja uusien taitojen opettelu hidastuu. Helppo kaava teroitustarpeesta on seuraavanlainen: luistelua kerran viikossa - teroitus kerran kaudessa, luistelua kaksi kertaa viikossa - teroitus kaksi kertaa kaudessa. Luistimet teroitetaan AINA asianmukaisella taitoluistinteroittajalla.